פונדקאות לגברים יחידניים בישראל: סוף סוף זה אפשרי

העולם המודרני משתנה בקצב מהיר, עם חידושים טכנולוגיים, רפואיים וחברתיים המשפיעים על חיינו. אחד התחומים שחוו שינוי משמעותי בשנים האחרונות הוא תחום הפונדקאות. בישראל, נושא הפונדקאות היה מוגבל לאורך שנים רבות לזוגות הטרוסקסואליים בלבד, אולם בשנים האחרונות נפתח הפתח גם לזוגות הומוסקסואליים וגם עבור גברים יחידניים שיכולים כעת להגשים את חלומם להפוך להורים באמצעות פונדקאות בישראל.

אבל איזו דרך עברנו עד שהגענו למצב ההיסטורי הזה – במשך עשרות שנים שפונדקאות לגברים נחשבה לטאבו ואחרי אינספור מאבקים חברתיים ופוליטיים הגענו סוף סוף לרגע המיוחל של שוויון זכויות בתחום הפונדקאות, ויש אפילו סיפור מרגש של הגבר היחידני הראשון שעבר את התהליך בארץ.

איך הכל התחיל?

ראשית הדרך: פונדקאות לזוגות הטרוסקסואליים

פונדקאות, כידוע, היא תהליך שבו אישה נושאת עובר עבור אנשים אחרים, אשר הופכים להורים של התינוק שנולד. בישראל, התהליך הוסדר מבחינה חוקית בשנת 1996 כאשר חוקק בכנסת “חוק הסכמים לנשיאת עוברים”, המכונה גם “חוק הפונדקאות”. חוק זה התיר לזוגות הטרוסקסואליים, אשר אינם יכולים להיכנס להריון בדרך טבעית או באמצעות טיפולי פוריות, לפנות להליכי פונדקאות.

במסגרת החוק, הוקמה ועדה מיוחדת שאחראית על אישור הסכמים לנשיאת עוברים, הכוללת אנשי מקצוע מתחום הרפואה, המשפט והפסיכולוגיה. החוק הגביל את הזכאות לפונדקאות לזוגות נשואים בלבד, והצריך את הסכמתה של הפונדקאית לאחר שעברה הערכה רפואית ופסיכולוגית מקיפה.

הרחבת הזכאות לנשים יחידניות

השנים עברו ופלח נוסף באוכלוסיה זכה להכרה חוקית בתחום הפונדקאות – נשים יחידניות. מהלך הזה העמיק את המאבק של הקהילה הגאה ושל גברים יחידניים גברים אשר דרשו שוויון זכויות בכל הנוגע לחוק הפונדקאות בארץ. בית המשפט העליון קיבל עתירה שהוגשה על ידי מספר זוגות חד מיניים, והכיר בזכותם לפנות להליכי פונדקאות אך לקח עוד זמן עד שחל תיקון בפועל.

שינוי החוק: פונדקאות לזוגות חד מיניים וגברים יחידניים

המהפכה האמיתית הגיעה בתחילת 2022, כאשר סוף סוף תוקנה החקיקה אשר קבעה כי מעתה גם זוגות הומוסקסואליים וגברים יחידניים זכאים לפנות להליכי פונדקאות בישראל. מאז ועד היום מספר זוגות חד מיניים וגברים יחידניים פנו לביצוע הליך פונדקאות בארץ במקום לפנות למדינות זרות על מנת להגשים את חלומם להורות. 

סיפורו של עידן אורמן: הגבר הראשון שהפך לאב באמצעות פונדקאות בישראל

עידן אורמן, גבר יחידני שביקש להרחיב את משפחתו, היה הראשון שהצליח לעבור את תהליך הפונדקאות בישראל בעקבות שינוי החוק. עידן פנה לסוכנות סורמום, המתמחה בליווי ותמיכה בתהליכי פונדקאות, ובאמצעותם עבר את התהליך בהצלחה. 

עידן מספר כי התהליך היה מורכב ומלא אתגרים, אך התמיכה המקצועית של סורמום סייעה לו להתגבר על כל מכשול. הסוכנות סייעה לו במציאת פונדקאית מתאימה, בתיאום טיפולי הפוריות, ובמתן תמיכה לאורך כל התהליך.

אך לצד ההצלחות יש גם אתגרים הנלווים למסע 

פונדקאות לגברים יחידניים אמנם עברה כברת דרך והיא רצופה ברגעים מרגשים ומשמחים אך לפני שבוחרים לצאת למסע פונדקאות, חשוב גם להכיר את האתגרים שעשויים לצוץ לאורך הדרך.

ראשית, יש להיערך לתהליך ממושך ומורכב הכולל מספר שלבים:

  1. מציאת פונדקאית מתאימה: השלב הראשון הוא מציאת אישה מתאימה המוכנה לשמש כפונדקאית. הפונדקאית צריכה לעבור הערכה רפואית ופסיכולוגית מקיפה על מנת לוודא שהיא מתאימה לתפקיד.
  2. טיפולי פוריות: לאחר מציאת הפונדקאית, מתחילים בטיפולי הפוריות על מנת להפרות את הביצית עם הזרע של האב המיועד. התהליך כולל לעיתים מספר ניסיונות עד להצלחה.
  3. הריון ולידה: לאחר ההפריה, הפונדקאית נכנסת להריון ונמצאת תחת מעקב רפואי קפדני עד ללידה.
  4. העברת התינוק לאב המיועד: לאחר הלידה, התינוק מועבר לאב המיועד בהתאם להסכם שנחתם בין הצדדים.

האתגרים

  1. היבטים פסיכולוגיים: גברים יחידניים עשויים להתמודד עם אתגרים פסיכולוגיים ורגשיים במהלך התהליך, כולל התמודדות עם בדידות והעדר תמיכה זוגית.
  2. עלות גבוהה: תהליך הפונדקאות עשוי להיות יקר, כולל עלויות טיפולי הפוריות, תשלום לפונדקאית ועלויות משפטיות.
  3. רגולציה וחוקים: למרות השינויים החיוביים, עדיין קיימות רגולציות וחוקים שמסבכים את התהליך, ודורשים מהאבות המיועדים להתמודד עם אתגרים בירוקרטיים ומשפטיים.

ואי אפשר שלא לדבר על הדובדבנים של התהליך

יתרונות הליך פונדקאות לגברים יחידניים:

  1. הגשמת חלום ההורות: עבור גברים רבים, פונדקאות היא הדרך היחידה להגשים את חלום ההורות ולחוות את תחושת האבהות.
  2. שליטה בתהליך: תהליך הפונדקאות מאפשר לאב המיועד לשלוט בכל שלב בתהליך, מהבחירה בפונדקאית ועד ללידה.
  3. תמיכה מקצועית: סוכנויות כמו סורמום מספקות תמיכה מקצועית לאורך כל התהליך, מה שמקל על האבות המיועדים לאורך כל הדרך ובכל צעד במסע המופלא להורות.
  4. הגשמת חלום: באמצעות פונדקאות, גברים רבים יכולים להגשים את חלומם להורות בלעדית ומלאה באהבה. 

לסיכום

פונדקאות לגברים יחידניים בישראל היא נושא חדשני ופורץ דרך, המאפשר לגברים להגשים את חלומם להפוך להורים גם ללא בת או בן זוג. סיפורי ההצלחה של עידן אורמן ואחרים מהווה דוגמה מעוררת השראה לכך שהדבר אפשרי, בזכות התמיכה המקצועית והליווי של סוכנות סורמום.

חושבים לצאת למסע פונדקאות משלכם? אנחנו נלווה אתכם לאורך כל הדרך עד להצלחה. השאירו פרטים ואחד המומחים של סוכנות סורמום יצור אתכם קשר.

עולם הפונדקאות, הרפואה והמשפט משתנה ומתעדכן מעת לעת, ואנחנו משתדלים לעדכן את כל התוכן שלנו בהתאם. עם זאת, משום שאנחנו עובדים בתחום זה כבר שנים רבות ומפרסמים מאמרים מעודכנים לאותו הזמן, ייתכן שפספסנו משהו. כל ההורים המיועדים עוברים איתנו הדרכות עדכניות המתאימות לתקופה הרלוונטית. אנחנו ממליצים להסתמך על הידע המקצועי של היועצות ומנהלות המסלולים שלנו.
האמור מהווה סקירה כללית של הנושאים הרלוונטיים ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ רפואי או לייעוץ בתחום הפונדקאות. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.
מצאתם טעות באחת הכתבות? נשמח לשמוע.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...