מהם התנאים לפונדקאות? מה נדרש בכדי שנוכל לקיים הליך זה?

 פונדקאות זהו הליך שעשוי לסייע לזוגות רבים להגיע להורות אמיתית ולילד משלהם. אנו בסורמום מציעים את האפשרות לזוגות המעוניינים בכך עם ליווי ותמיכה לאורך כל הדרך. צרו איתנו קשר למידע נוסף!

הזכות להביא ילד לעולם היא זכות שאף אחד אינו מוותר עליה מרצונו הטוב. על פי רוב לא מדובר בדבר מסובך או מורכב כל כך מבחינה פיזית וכל זוג שחפץ בכך מצליח בדרך כלל להשיג היריון תקין ולידה של תינוק בריא ושלם. אך לא עבור כולם זה אכן כך. עבור בני זוג רבים מדובר במשאת נפש שהם לא מצליחים להשיג אותה בדרכים טבעיות. זה יכול להיות בגלל מגוון סיבות שלא ניכנס אליהם ביריעה זו.

אנחנו כאן על מנת להציג בפניכם את התנאים לפונדקאות כמו כן נסביר על אודות האפשרויות הקיימות ונענה על כל השאלות העולות בנוגע לפרטים הרלוונטיים לנושא.

מהי פונדקאות?

לפני הכול נגדיר מהי בעצם פונדקאות. פונדקאות היא הפריה בה מפרים את הביצית של האם המיועדת עם הזרע של האב ולאחר מכן משתילים אותה ברחמה של אם פונדקאית. האם הפונדקאית היא אישה אחרת שנבחרה בהתאם לתנאים הנדרשים אשר אותם נפרט בהמשך והיא זו שתישא בפועל את ההיריון.

בחוק היא מכונה ”אם נושאת”. היא כמובן זו שתלד את התינוק בבוא העת אך הוא יהיה שייך להוריו הביולוגיים. על פי רוב נהוג לבדוק את התינוק בבדיקת די אן איי על מנת לוודא כי אכן מדובר בתינוק השייך להורים הטוענים לכך.

מי יכול או זכאי להיעזר בשירותיה של אם פונדקאית?

אם  נתייחס לחוק הישראלי כמו גם לשאלה ההלכתית הרי שרק בני זוג המורכבים מגבר ואשה הם יכולים ליהנות משירות כזה כאשר אין להם אפשרות אחרת להרות. זוגות חד מיניים או לחילופין הורים חד הוריים לא יכולים לקבל את המענה בישראל. הם מוצאים את הפתרון בחו”ל. אך כאמור מבחינה הלכתית אין לכך היתר.

מהו הסכם הפונדקאות?

לפני שנכנסים להליך מורכב שכזה, יש לערוך הסכם בין הצדדים המרכיבים את כל העניין. כלומר בין ההורים המיועדים לבין האם הפונדקאית. בהסכם מסדירים הצדדים ביניהם את ההתחייבויות שלהם. ההסכם הזה אמור לעבור גם את וועדת האישורים של משרד הבריאות ורק לאחר שההסכם יקבל את האישור המלא אפשר יהיה להתקדם הלאה.

האם ישנן הגבלות להליך הפונדקאות בישראל?

חשוב לציין כי הליך הפונדקאות בישראל אינו נצמד בהכרח להלכה היהודית וגם אם ישנן הגבלות לביצוע ההליך, עדיין אין זה אומר כי הירא את דבר ה’ יכול להסתמך על כך שהוא עומד בהגבלות הללו. בכל מקרה לגופו יהיה עליו לפנות ולברר את העניין מול גורמי דת מוסמכים על מנת לקבל את האישור הנדרש להליך.בכל מקרה נציין את ההגבלות שישנן כאן לתושבי ישראל באשר לנושא הפונדקאות.

הגבלת תושבות– כאשר הליך הפונדקאות נערכת בישראל, חשוב כי הצדדים כולם יהיו ישראלים. גם ההורים המיועדים וגם האם הנושאת אמורים להיות תושבים בישראל.

הגבלה מצד הגיל–ההורים והפונדקאית חייבים להיות בוגרים, מעל לגיל 18 לכל הפחות.

מקורות הזרע והביציות– המקור של הזרע חייב להיות של האב המיועד בלבד. הביצית אמורות גם כן להיות של האם המיועדת בלבד. בכל זאת ישנם מקרים אשר בהםאפשר יהיה לעשות שימוש בביציות של אישה אחרת שתרמה אותן לצורך העניין. כאן ישנה גם כן שורה ארוכה של מגבלות ויש לבדוק אותן לפני שבודקים את האפשרות הזו.

הגבלת דת– האם הפונדקאית אמורה להיות בתאותה הדת של ההורים המיועדים. הכלל הוא לא גורף וישנם בהחלט יוצאים מן הכלל כאשר במקרים מיוחדים אפשר יהיה לבחור אם נושאת מדת אחרת. חשוב לציין כי יש כאלה הטוענים כי עדיף לבחור אישה גויה אך נציין כי במקרה כזה התינוק יצטרך לעבור תהליך של גירות לאחר הלידה.

תרומת ביצית– על פי החוק הישראלי, גם במקרה אשר בו אפשר להיעזר בתרומת ביצית, אין לאפשר את התרומה של האם הנושאת. הביצית חייבת להיות ממקור תרומה אחר.

למי מתאימה הפונדקאות בחו”ל?

אז לאור ההגבלות שישנן בישראל, ברור כי זוגות רבים מבקשים לפנות לסוכנויות השונות הקיימות בחו”ל. אך האמת היא שגם עבור בני זוג שכן עומדים בקריטריונים, מדובר באופציה שהיא מועדפת על פי האפשרויות כאן בארץ. זאת בשל מספר סיבות.

מהירות ההליך– ההליך של הפונדקאות כאן בארץ זהו הליך ארוך מאוד. עשויים לחלוף חודשים ארוכים עד שבני הזוג זוכים סוף סוף לצאת לדרך. בין היתר נובעת הסחבת בשל ההיצע הנמוך של אימהות פונדקאיות כאן בארץ. ההתאמה של האם הפונדקאית לבני הזוג ההיא לא כל כך פשוטה וכאשר ישנה שורה ארוכה של ממתינים מול היצע נמוך של נשים ברור כי התוצאה היא המתנה ארוכה. בחו”ל ובמיוחד במדינות אשר בהם המצב הסוציו אקונומי הוא לא מהטובים, הרי שם ההמתנה היא הרבה יותר קצרה ועבור בני הזוג הממתינים מדובר בקיצור דרך משמעותי.

בירוקרטיה מקוצרת– בישראל הבירוקרטיה היא מאוד מסורבלת ואורך הרבה זמן עד שעוברים את כל התהליך. הבירוקרטיה המתישה עשויה להוביל לכך כי בני הזוג פשוט יתייאשו מהתהליך או שהם יחפשו מוצא אחר בחו”ל.

מחירים -גם מבחינת המחירים ישנם הבדלים גדולים בין העלויות של ההליך בישראל לבין העלויות בחו”ל. בארץ הכל יותר יקר כאשר בחו”ל המחירים עשויים להיות נמוכים משמעותית עד שכדאי בהחלט לשקול את ביצוע התהליך בחו”ל.

מזל טוב! התינוק הגיע לעולם!

לאחר הלידה עובר התינוק לידי הוריו המאושרים ולאחר הליך פרוצדורלי הוא נרשם על שמם.

עולם הפונדקאות, הרפואה והמשפט משתנה ומתעדכן מעת לעת, ואנחנו משתדלים לעדכן את כל התוכן שלנו בהתאם. עם זאת, משום שאנחנו עובדים בתחום זה כבר שנים רבות ומפרסמים מאמרים מעודכנים לאותו הזמן, ייתכן שפספסנו משהו. כל ההורים המיועדים עוברים איתנו הדרכות עדכניות המתאימות לתקופה הרלוונטית. אנחנו ממליצים להסתמך על הידע המקצועי של היועצות ומנהלות המסלולים שלנו.
האמור מהווה סקירה כללית של הנושאים הרלוונטיים ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ רפואי או לייעוץ בתחום הפונדקאות. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.
מצאתם טעות באחת הכתבות? נשמח לשמוע.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...